Historie Bomton studií se začala psát 1. února 1995, kdy Karel Kadlec otevřel první luxusní salón v Praze, v pasáži Jalta na Václavském náměstí. Jak se Bomton za tu dobu změnil a baví ho tahle práce i po více než 20 letech?
Proč jste se rozhodl otevřít vlastní kadeřnictví?
Z pomsty. Já sice nejsem kadeřník, ale vedl jsem tehdy kadeřnický salón, který jsem pak dostal do zisku. Mým nadřízeným se ale zdálo, že to zvládnou i beze mě, tak mě vyhodili. Tak jsem začal shánět vlastní prostory. A kde jinde se lépe pomstít než na Václaváku.
Byla tu tehdy velká konkurence?
V té době tady nebylo nic. Jen kadeřnictví Květa uprostřed Václavského náměstí. Otevřel jsem s asi pěti kadeřníky, které už jsem znal. A k mému štěstí měsíc po otevření Jalty kadeřnictví Květa zavřeli. Takže všichni kadeřníci přešli k nám. Bylo jich tu asi dvacet.
Jaké byly začátky?
Úroveň kadeřnictví nebyla nic moc, takže se dá říct, že první opravdu dobrý salón jsem založil já. Tehdy to ale fungovalo úplně jinak než dnes. Stříhalo se asi dvacet minut, barvilo hodinu. Kadeřníci tak stihli třeba dva tři lidi za hodinu. Byla to spíš pásová výroba. Už od začátku jsme ale kladli velký důraz na špičkový servis. A fungovalo to dobře. Kadeřnictví bylo tehdy spojené s barem. Spousta lidí si prostě dala skleničku, cigaretu a pak šla na vlasy. Což je dneska úplně nepochopitelné. Chodili si sem prostě užívat svůj volný čas. Tehdy jsem také pochopil, jak je důležité kvalitní a značkové vybavení. Na zákazníky to dělalo dojem. Dneska se musím trochu smát, co lidem tehdy stačilo. Ten servis je dnes úplně jinde a přesto to mnohdy nestačí.
Bomton se původně jmenoval Vlasové studio Bonton. Proč se přejmenoval?
Dlouho jsem přemýšlel o názvu a kamarádi z rádia Bonton mi poradili, ať salón pojmenuji stejně, že mi udělají reklamu. To slovo zároveň znamená dobré vychování, úroveň. Ale jejich právnička pak chtěla, abychom salón přejmenovali. První verze byla Bom-ton a podtitul kadeřnictví rodinného typu. Časem jsme změnili název na Bomton.
Bomton studia oslaví v únoru už 23. narozeniny. Je těžké udržet se na vrcholu?
Kvůli konkurenci je potřeba být pořád nejlepší. Ale arogantně si troufnu říct, že těch skoro 23 let udáváme směr my. Vždycky jsme ta špička my a ostatní nás často kopírují. Je to samozřejmě vyčerpávající, snažíme se být progresivní, abychom se na té špičce udrželi. Už asi dva roky máme stejný tým lidí, který Bomton vede skvěle. Spokojenost zákazníků to jen dokazuje. Za což jsem opravdu rád. V této branži je ale bohužel velký konkurenční boj. Několikrát se nám stalo, že nám dal někdo v hodnocení jednu hvězdičku, a my jsme pak díky databázi zákazníků zjistili, že ten člověk u nás v životě nebyl.
Ke kadeřnictví, fitness a spa patří také školicí centrum Bomton Academy a agentura Bomton Weddings a Events. Proč?
Vždy to bylo z důvodu nespokojenosti, nebo nutnosti. Agenturu jsem založil kvůli nespokojenosti s podobnými firmami, kde jisté věci nefungovaly tak, jak bych si představoval. A akademie byla samozřejmě nutnost. Dnes je obrovský nedostatek personálu, takže než abychom přijali někoho špatného, raději si ho vychováme. Což je ale náročné a drahé. Původně byla akademie jen školicí centrum pro naše kadeřníky, postupně se z ní ale stala nejlepší kadeřnická akademie u nás. Dnes už funguje nezávisle na Bomtonu. Školitelé učí všechno bez ohledu na značky. Důležité je, aby předali své zkušenosti a naučili.
A jak vás napadlo pořádat každý rok kadeřnickou soutěž AICHI?
Mezi kadeřníky je velká soutěživost. Jak mezi různými kadeřnictvími, tak i mezi kolegy na stejném salónu. Kadeřníci jsou velmi silné osobnosti a chtějí si vzájemně něco dokazovat. Původně to byl Bomton Cup pouze pro kadeřníky Bomtonu. Uspořádali jsme i galavečer, kam jsme pozvali klienty a známé, a spousta lidí byla nadšena a ptali se, proč soutěž není i pro ostatní kadeřníky. Takže druhý ročník už byl otevřený a postupem času se z toho stala mezinárodní soutěž. Protipólem AICHI je HDA (mezinárodní soutěž Hairdressing Awards), jenže tam je potřeba mít peníze. Takže se pak stane, že už to není soutěž kadeřníků, ale animátorů. AICHI je skvělé v tom, že soutěžící mají stejné podmínky a nemusejí mít peníze, my za ně platíme všechno.
Bomton studia mají momentálně tři salóny v Praze a jeden na Floridě. Je to pro vás náročné?
Když tam jste, je to náročné málo. Řídit salón na dálku je ale strašně těžké. V Americe mají hlavně lidé úplně jinou mentalitu a jiný přístup k práci i službám. Co je nejdražší, to považují za nejlepší, i když to tak není. Myslí si, že jsou ve všem první a nejlepší, ale v kadeřnickém průmyslu jsou třeba pět let za námi. Nejtěžší na tom řízení je zkrátka lidský faktor. Ten problém je stejný v Americe jako tady, lidé nechtějí pracovat. Když jsou zaměstnaní, tak jsou pohodlní. A neváží si toho, co mají, co dostanou.
I přes všechna negativa vás ta práce pořád baví?
Já jsem pozitivní člověk, a i když jsem si několikrát nabil hubu, posunulo mě to tam, kde jsem dnes. Kdyby mi všechno vycházelo, tak bych si nevážil toho, co mám. Takže ano, baví.
Čekají naše zákazníky nějaké novinky?
Pracujeme na vlastní kosmetické řadě, jednáme o zastupování nové značky, rozšiřujeme akademii. A rád bych otevřel něco mezi kadeřnictvím a klubem jen pro pány.